My first Au pair year

Mitt år i DC är nu slut & såhär har mitt första Au pair år sett ut:

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Verkligen, har upplevt så himla mycket nya saker. Men det största jag gjort är ju givetvis att lämna allt därhemma, familj, vänner, gymnastiken osv. för att flytta till ett helt annat land och bosätta mig här i USA. Allt under detta året har varit nytt för mig!

Är det något du saknar från år 2014 som du vill ha år 2015? 
Hm.. Det först jag kommer och tänka på är väl stranden. Det finns inte direkt någon strand som ligger sådär jättenära Washington DC och det är helt sjukt varmt här på sommarn så det är något jag vill ha mer av iår. Sedan så skulle jag ju såklart vilja ha min familj lite närmare eller iallafall kunna träffa de lite mer men det är en lång resa och "it's all about the money".



Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas? 
7 April givetvis, då jag mötte upp de andra tjejerna på Arlanda och flög hit!

Vad var din största framgång 2014? 
Jag har blivit mer självständig och säker som person. Många var säkra på att jag inte skulle klara av att stanna här i ett år & sa saker som "hon är hemma om några veckor" men jag klarade det & jag älskar att vara här så jag antar att man kan säga att det är min största framgång! 



Vilka länder besökte du?  
Sverige, USA (New York, Washington DC, Miami) & Costa Rica


 Har du varit sjuk eller skadat dig?
Jag lyckas ju alltid råka ut för saker av någon anledning så, JA. I somras hade jag njurbäcksinflammation bland annat och denna vinter åkte jag på att operera bort blindtarmen på Virginias hospital. Väldigt läskigt. I ett annat land, där läkarna inte pratar svenska & man inte har mamma och pappa nära. Men jag är ju inget barn längre heller.


 Bästa köpet?
Det bästa jag lagt pengar på detta år är absolut resan till Costa Rica, så himla coolt ställe! Mitt bästa köp när det kommer till shopping är mina svarta klackar från Nine West, de mest bekvämma klackskor jag någonsin haft och sjukt snygga dessutom! 


Vad spenderade du mest pengar på? 
Mat kommer helt klart på första plats, blir ofta att man går ut och äter med vänner hit och dit liksom. Sedan är det Shoppingen skulle jag tro, shoppar inte extremt mycket men ändå mycket mer än jag gjorde hemma i Sverige, tror jag! (framförallt skor!!) & alla resor då förstås! Sedan sådana där "roliga" saker som försäkringar, startsummor till Cultural Care, skatt osv. 




Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
 
Båda! Detta har varit det mest händelserika året i mitt liv och det ångrar jag inte för en sekund så jag skulle väl mest säga gladare! Men det är också sjukt tufft och jobbigt ibland att vara iväg såhär så de ledsna stunderna dyker ju dessvärre upp oftare än hemma med.


Vad önskar du att du gjort mer?
Rest ännu mer. Det är svårt att lyckas ta sig iväg och göra allt man vill ibland. Man ska kunna ta ledigt, ha råd att åka och hitta någon annan som vill och kan åka samtidigt. MEN jag har ju som tur är 9 månader till på mig att uppleva USA nu och kommer ju dessutom bo på väst kusten och få chans att se allt även där!  Önskar även att jag hållt bättre kontakt med alla hemma i Sverige, är så himla svårt att hinna med ibland med tidskillnaden, jobb och allt.


Vad önskar du att du gjort mindre?
Haha, ärligt... Shoppat skor. Jag behöver inte alla dessa klackar!

 
Hur tillbringade du julen? 
Tog flyget hem till Sverige där Lisa plockade upp mig och sedan åkte vi och överraskade mina systrar & gymnastiklaget som hade avslutning,helt underbar känsla att kliva in i hallen igen (det bästa stället i världen) och mötas av min lillasyster som genast brister i gråt för att sedan höra Alicia komma skrikandes. Min andra lillasyster var lite mer "cool" men det var så himla kul att se de alla igen. Mina systrar, bästa vänner & världens bästa lag liksom. Bästa jag gjort i mitt liv tror jag alltså!! Åkte sedan med mina systrar hem för att överraska mamma som såg ut som hon hade sett ett spöke. Otroligt roligt. Hade även en chockad pappa som kom hem senare från jobbet. Åsa som ringde & nästan grät & morfar som även han fällde några tårar. Var hemma i 2 veckor, hann träffa alla mina vänner, gymnaster, släkt & familj. Så hade en helt perfekt jul!


Lärde du känna några nya människor?
Kände INGEN när jag åkte iväg till USA faktiskt så ja, jag har lärt känna väldigt mycket nya människor detta år! Några av de som står mig närmst just nu och är en otroligt stor del i mitt liv var inga jag ens kände för ett år sen, hur sjukt är inte det? 

 

Vad gjorde du på din födelsedag 2014/2015? 
2014 fyllde jag 20 och var fortfarande i Sverige och fick äntligen börja gå på systemet! haha. Bara några månader dock innan min resa hit började. 2015 fyllde jag 21 och fick äntligen börja dricka lagligt i USA. Den födelsedagen spenderade jag med fina vänner i Miami. Massa festande, en tatuering rikare, häng på stranden, solbränd, dyra drinkar, en mobil fattigare, osv. Förutom mobilinsidenten som förstörde min sista kväll totalt så var det rätt  awesome ändå!


Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? 
Det finns det väl såklart alltid, men jag är väldigt nöjd ändå. 


Vem saknade du?
Mest min familj givetvis. Finns liksom ingen som riktigt förstår mig lika bra & som jag har så kul ihop med som mina systrar, även om vi vill slå ihjäl varandra vissa dagar. haha. Har även känts väldigt konstigt att mamma & pappa varit så långt borta och jag knappt sett de på ett år. Och har saknat och saknar fortfarande min katt något otroligt mycket, henne får jag dessvärre aldrig mer se igen. Sedan är det mina gymnaster förstås & närmsta vänner!



Dina planer för 2015?
Stannar i USA & bosäter mig i Mill Valley strax utanför San Francisco i Kalifornien resten av året i en ny värd familj och gör mig redo för nya äventyr som Au pair.


Blev du kär i år? 
Lite småkär kanske


Dog någon som stod dig nära?
Ja, min lilla kisse. Var nog en av de värsta dagarna under hela året härborta. Även om hon "bara" (som folk säger) var en katt så var hon min bästa vän och min andra halva i hela 15 år nästan. 



De bästa nya människorna du träffade?
"Bästa & bästa" har bara träffat helt underbara människor här och låter ju jättedumt att favorisera människor liksom. Men min älskade värd ungar såklart & sedan är väl Gabbi den som helt klart är den jag kommit närmst och jag kan anse vara en av mina närmsta och bästa vänner för livet.


Mest stolt över?
 
Att jag klarat av detta kort och gott. Jag lämnade hela mitt liv och vågade åka hit helt ensam för att ta ansvar för någon annans barn i ett annat land, ett annat språk långt ifrån alla de personer som betyder mest i mitt liv. Det är jag faktiskt väldigt stolt över! I did it!

Kommentera här: