Merry Christmas

Har varit extremt dålig på att ta bilder denna julen, speciellt jämfört med förra. Väldigt olikt mig. Men har varken haft tid eller ork riktigt. Husen runt omkring här är verkligen som på film. Överdrivet upplysta & dekorerade. Jag bara älskar det! Får jag tid över så ska jag visa er en dag innan allt plockas ner. Sååå mysigt!!


Annars har jag inte haft jättemycket julkänsla detta året. Palmerna & vädret är väl största anledningen till det.
Julen är så annorlunda här mot hemma... Först och främst firar man det inte på julafton "Christmas Eve" den 24e, utan istället på Juldagen "Chirstmas day" den 25e. Så inatt kom tomten på besök medan barnen sov och imorse var det fullt med paketet under granen. Barnen öppnar paketen direkt på morgonen, kl. 7. det är inte direkt någon utdelning utan de "kastar" sig rakt över sina saker. Haha. Sedan leker de med sina saker resten av dagen & lite folk kommer senare över för middag. Vi ska äta något kött & Fried Turkey. Igårkväll åt vi middag med familjen här hemma bara, ställde fram kakor & mjölk för tomten och la oss hyfsat tidigt. Innan jul här har de även något som kallas "elf on the shelf", något jag älskar och kommer ta med mig hem till mina egna barn i framtiden. Väldigt populärt här bland många amerikanska familjer. Min första värdfamilj förra året hade bland annat en & igår dök den även upp här hemma. Det är alltså en liten docka/Elf som har magiska krafter och under hela december vaktar över barnen. Barnen får döpa den, men absolut inte röra vid den för då försvinner magin. Elfen kollar så barnen sköter sig under hela december & flyttar sig även till en ny plats i huset varje natt. Så gulligt! Mina värdbarn tror verkligen på magin och även fortfarande på tomten. Tycker det är sååå sött!!

De har även en app nuförtiden som kallas för "Santa Tracker" där du kan se vart tomten hela tiden befinner sig i världen under jul. Det finns även ett nummer du kan ringa till tomtens assistens som talar om vilken tid på natten tomten ungefär kommer vara här. Barnen ringde igår och fick veta att tomten skulle vara i San Francisco runt 10:30pm. Så de skynda sig snabbt i säng!! Måste erkänna att jag saknar den svenska julen så mycket dock. Allt julgodis, lussebullar, julmust, ljusstakarna osv. Att man tittar på kalle, svensson svensson, äter julbord, tomten kommer och delar ut paket och allt det där. Inget av det existerar här. Men jag har ALLTID velat prova fira en Amerikansk jul med. Så känns ändå okej! Nästa år känns dock en jul hemma med familjen mer lockande. Man får nästan lite hemlängtan dagar som dessa. 

God jul på er allihopa. ♥ ♥ ♥














 

Kommentarer:

1 mamma:

Julmaten hemma i Sverige ser ju faktiskt mycket mer lockande ut måste jag säga ;)

Kommentera här: